2012-09-12

Hetken tie on kevyt kulkea

Mä oon ollu aina niin ylpeä mun siskosta Ghanassa, jonka kanssa siis vietin kaikki päivät koulun jälkeen. Tehtiin ruokaa ja yleensä menin vielä sen seuraksi kun se meni tekemään pikkulettejä jollekkin naapurille. Vivian ei ikinä pyytänyt  multa rahaa, siis ei ikinä! Ja sehän ei todellakaan oo normaalia, aika monet siellä kysy rahaa, naapurit ja lapset koulussa. Mutta Vivian ei ikinä!
Okei toki Vivian sai 7cediä joka päivä mun ruokaan, ja se tuli siis Loszughanalta, eli multa XD Mut siis eihän meidän ruoka maksanut yleensä 7cediä ja jos maksoikin niin sillä ruokki helposti 5-6 henkilöä... Ja kun lähdin Ghanasta jätin Vivianille melkein kaikki mun vaatteet, kengät(meillä on sama koko), no siis ihan kaikki mitä en halunnut viedä suomeen. Ja niitä oli monta säkillistä... 
Mä oikeesti luulin, että se välitti musta, eikä halunnut rahaa, mutta taisin olla väärässä. Okei, eli Vivian puhu mulle kauan siitä kuinka se meinaa aloittaa High Schoolin syyskuussa, eli se alkaisi pian. Joo, mä tiedän että se maksaa, mutta oikeasti luulin Vivianin saavan ne rahat jostain. Ja kun en ikinä kuullut, että sillä olisi ongelmia sen maksun kanssa. Mä en tarkalleen tiedä paljonko se koulu maksaa, mutta en usko että tuhatta enempää. Siis cediä. Tiedän, että sairaanhoitajaksi opiskeleminen tulisi maksamaan n. 8000cediä ja Vivian olisi menossa vasta high schooliin.

No, tänään sain viestin Vivianilta:
Am now preparing for de school n de fees is seven eight hundred n seventy Ghana cedis (new currency) n i ve paid fifty Ghana cedis so is been left witwwenruu
So pls help me with any amount u can so dat i can Sat de school

Asiasta sukkahousuun, tos on aika hyvin kuinka Ghanalaiset kirjottaa engantia... :-D
Mutta siis, koulu maksaisi 7870cediä, öö ei voi pitää paikkaansa. Vivian on tosta siis maksanut 50cediä, eli jäljelle jää 7820cediä... Millä ihmeellä mä ton summan saisin kasaan ja suoraan sanottuna en edes haluaisi saada. Euroissa toi on siis n.3500.
Oikeesti rupee vaan vituttaan tää paska, joo oon rikas obruni. Mut siis mä luulin, että olin tavannut edes yhden ihmisen jokä välitti musta ihmisenä, eikä vaan ajatellut mua jonain vitun rahanlähteenä. Enkä mä tiedä mitä mä nyt teen, en tuu lähettään rahaa se nyt on selvä, mut mun koko käsitys tästä ihmisestä muuttui. Kelaan vaan, että onko se edes ikinä välittäny musta, odottanu vaan aikaa kun voi pyytää multa rahaa... Äh emmä tiiä ihan sama. Miks mikään ei mee niin ku mä halusin???

3 kommenttia:

  1. ku katoin valuuttamuuntimesta paljon nuo cedit on euroihi verrattuna nii tuli että esim. 8000 cediä on vaa 65 senttiä... en ny tajuu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 8000 cediä on noin puolet euroissa, vähän vähemmän. :)

      Poista